Professor Matt Sanders

Matt Sanders is professor in de klinische psychologie en directeur van het Parenting and Family Support Centre van de Universiteit van Queensland, Australië.
 
In meer dan vier decennia heeft professor Sanders een internationale reputatie opgebouwd voor het uitvoeren van hoogwaardig onderzoek dat is vertaald in simpele en praktische programma's, gericht op gedragsproblemen bij kinderen en het helpen versterken van gezinnen.
 
Het opvoedprogramma Triple P van professor Sanders heeft al ruim vier miljoen kinderen en hun gezinnen over de hele wereld geholpen. Het wordt in meer dan 24 landen gebruikt en is al in 19 talen vertaald. Meer dan 70.000 professionals zijn getraind in de methode Triple P.
 
Professor Sanders is de auteur van meer dan 340 publicaties, inclusief meer dan 280 peer-reviewed artikelen. Hij heeft als auteur en co-auteur 58 boeken geschreven, waaronder het populaire boek 'Every Parent: A Positive Approach to Children's Behaviour'. Zijn werk inspireerde drie internationale televisieseries, zoals het veelbekeken Britse programma 'Driving Mum and Dad Mad'.
 
Professor Matt Sanders is op een hoog niveau adviseur geweest voor verschillende overheden, zoals Groot-Brittannië, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Zwitserland, Hongkong, Singapore, Japan, Iran, Duitsland en Nederland.
 
Hij is adviseur geweest van de World Health Organization en was expertconsultant Positief Opvoeden bij de Europese commissie. In 2006 ontmoette hij de Britse Premier Tony Blair, en had met hem een gesprek over (opvoed)beleid. Niet lang daarna lanceerde het parlement een nationaal initiatief voor opvoeden, waar Triple P een onderdeel van is.
 
Professor Sanders is een boeiende gesprekspartner die graag zijn kennis deelt met ouders die geen achtergrond hebben in gedragswetenschappen. Hij schrijft vaak columns voor kranten en is een veelgevraagd commentator op radio en televisie.
 
Hij is getrouwd met Trish en samen hebben ze twee, inmiddels volwassen, kinderen. Ook is hij de trotse opa van vier kleinkinderen.